Forschung & Lehre

Dr Nic LEONHARDT_Curriculum Vitae _Juni 2017 (for a short CV in English, see below, please)

Nic pic bioNic Leonhardt studierte Theaterwissenschaft und audiovisuelle Medien, Deutsche Philologie, Kunstgeschichte und Musikwissenschaft an den Universitäten Erlangen-Nürnberg und Mainz und promovierte 2006 im Internationalen Promotionsprogramm Performance & Media Studies an der Universität Mainz bei Christopher Balme mit einer Arbeit über Piktoral-Dramaturgie. Visuelle Kultur und Theater im 19. Jahrhundert (1869-1899).

Zwischen 2000 und 2007 wirkte sie in Forschung und Koordination für die DFG-Projekte Theatralität und Kolonialismus: Polynesische performance culture zwischen Selbst- und Fremdrepräsentationen (Mainz, Prof. Dr. Christopher Balme); Kulturelle Repräsentationen von Fremdheit im 19. Jahrhundert (Köln/ München, Prof. Dr. Claudia Jeschke); Systemische Körper? Kulturelle und politische Konstruktionen des Schauspielers in schauspielmethodischen Programmen Deutschlands 1945-1989 (Leipzig, Dr. Anja Klöck) und dem SfB Ritualdynamik (Heidelberg, Prof. Dr. Christiane Brosius).

Sie unterrichtete an der Universität Mainz, der Hochschule für Musik Köln, der Hochschule für Musik und Theater Leipzig, der Universität Heidelberg, der LMU München und war 2007 mit einem Stipendium des DAAD Gastdozentin am Barnard College und der Columbia University in New York.

Von 2008 bis Februar 2010 war Nic wissenschaftliche Mitarbeiterin im Exzellenz-Cluster Asia and Europe in Global Context und wirkte dort als inhaltliche Koordinatorin und Mentorin im Graduiertenprogramm für Transcultural Studies sowie auch als Koordinatorin und PostDoc im Forschungsprojekt New Urban Imaginaries.

Von April 2010 an war sie als Associate Director des DFG-Koselleck-Projektes “Global Theatre Histories” tätig, seit 2013 ist sie Principal Investigator des DH-Projektes Theatrescapes. Mapping Theatre Histories.

Im Wintersemester 2015/2016 sowie im Sommersemester 2016 hatte Nic die Gastprofessur für Inter Artes am Institut für Medienkultur & Theater der Universität Köln inne.

Seit Oktober 2016 ist sie Senior Researcher und Associate Director im ERC (European Research Council)-Projekt “Developing Theatre” an der LMU München sowie Direktorin des Centres for Global Theatre History.

Ihre Arbeitsgebiete umfassen Kultur-, Theater- und Mediengeschichte, Populärkultur, Urban Studies, Visual Culture, Mode& Kostüm, Digital Humanities sowie Philanthropie und Kulturförderung im 20. Jahrhundert.

Aktuelles Forschungsprojekt (ERC): Philanthropy and Development.

Ebenso ediert sie The Roudlege Companion to Digital Humanities and Theatre and Performace. (erscheint Ende 2017)

Wissenschaftliche Publikationen Dr N Leonhardt_15 June 2017

Auszeichnungen/ Awards

  • Junior Researcher in Residence, Center for Advanced Studies (CAS), LMU Munich, 1 April-30 September 2014
  • Karl Ferdinand  Werner Fellowship at the DHI/ German Historical Institute Paris, February-March 2014
  • research start-up grant LMUexcellent for DH project “Theatrescapes. Mapping Global Theatre and Media Histories” (with Ch. Balme)
  • Visiting Fellow Martin Segal Center, CUNY, New York  City,  (Jan-Dec, 2013)
  • Alexander von Humboldt Foundation (GISFOH Symposium 2011 (Israel) & 2012 (Germany))
  • Mentee in the Mentoring Programme “LMU excellent for highly qualified emerging female scholars” (since 2010)
  • German Academic Exchange Service (DAAD) Bursary for guest lectureship (Gastdozentur) at Columbia University and Barnard College, New York City (2007)
  • German Academic Exchange Service (DAAD) Bursary for internship with the Goethe Institute, New York City (2004)
  • German American Fulbright Commission (for attending the Fulbright Professors Summer Institute, “Visual Culture and Media in the United States”, Amherst, Boston, New York City, 2003
  • Completion Grant of the University of Mainz (2000)
  • Travel Stipends by the German Research Foundation (DFG)

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Short Academic CV in English

Nic Leonhardt specializes in nineteenth and twentieth-century theater, and visual and urban studies. Her work is notable for a strong interdisciplinary and transnational approach. She studied theatre studies and audiovisual media, German literature, art history and musicology at the universities of Erlangen-Nuremberg and Mainz. After completing her M.A. and Ph.D. studies in Mainz she worked in research projects at the University of Music in Cologne, the University of Music and Theatre in Leipzig, as a guest lecturer at Barnard College and Columbia University in New York City, and at the Cluster of Excellence Asia and Europe in a Global Context in Heidelberg. From 2010-2015 she was associate director of the DFG project Global Theatre Histories (www.gth.theaterwissenschaft.uni-muenchen.de) and a lecturer at the Department of Theatre Studies Munich. Since 2013 she is the project leader of the start-up project theatrescapes. Mapping Global Theatre Histories (LMUexcellent). (www.theatrescapes.theaterwissenschaft.uni-muenchen.de)

From October 2015 until September 2016 Nic held a visiting professorship for Inter Artes at the University of Cologne, Department for Media Cultures and Theatre.

Since October 2016 she is senior researcher and associate director of the ERC (=European Research Council) project “Developing Theatre” at LMU Munich and director of the Centre for Global Theatre History.

She ist currently working on her 3rd monograph on transatlantically operating cultural entrpreneurs and agents at the turn of the 20th century. (cf. the special issue of the Popular Entertainment Studies Journal on Cultural Brokers, edited by Nic Leonhardt).

She is also the editor of The Routledge Companion to Digital Humanities in Theatre and Performance (2017)

Her research interests and activities are theatre and media history and historiography, urban studies, visual culture, digital humanities, and philanthropy and cultural development in the 20th century.