
Curriculum Vitae
Aktuelle Position
- Privatdozentin an der Ludwig Maximilians-Universität München
- Projektleiterin im SfB 1369, Vigilanzkulturen. Transformationen – Räume – Techniken, LMU München. Teilprojekt Theatersteuerung
- Senior Researcher und Associate Director im ERC (European Research Council)-Projekt “Developing Theatre” an der LMU München sowie Direktorin des Centres for Global Theatre History.
Forschungs- & Arbeitsgebiete
- Philanthropy and Theatre Development (ERC Projekt Developing Theatre)
- globale/ Kulturgeschichte
- Populärkultur
- Bildwissenschaft & Visual Culture
- Urban Studies
- Mode & Kostüm
- Digitalkultur
- Philanthropie
Ausbildung & akademische Qualifikationen
- Habilitation an der LMU München, Fakultät für Geschichts- und Kunstwissenschaften, mit einer Arbeit über Theater über Ozeane. Vermittler transatlantischen Austauschs (1890-1925).
- Promotion zum Dr. phil. im Internationalen Promotionsprogramm Performance & Media Studies an der Universität Mainz bei Christopher Balme mit einer Arbeit über Piktoral-Dramaturgie. Visuelle Kultur und Theater im 19. Jahrhundert (1869-1899)
- Studium Theaterwissenschaft und audiovisuelle Medien, Deutsche Philologie, Kunstgeschichte und Musikwissenschaft an den Universitäten Erlangen-Nürnberg und Mainz
Akademischer CV Nic Leonhardt (for CV in English, see below, please)
Forschung & Lehre an folgenden Universitäten
- Ludwig Maximilians Universität München (2010-2019)
- Wintersemester 2015/2016 und 2016 Gastprofessur für Inter Artes am Institut für Medienkultur & Theater der Universität KölnHochschule für Musik Köln
- Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg (2007-2010)
- Barnard College, New York (mit einem Stipendium des DAAD) (2007)
- Columbia University, New York (mit einem Stipendium des DAAD) (2007
- Hochschule für Musik und Theater Leipzig (2006-2007)
- Hochschule für Musik Köln (2000-2002)
- Johannes Gutenberg-Universität Mainz (1997-2000, 2002-2006)
- Friedrich Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
Forschung und Koordination für Drittmittel-Projekte
- 2010-2017 Associate Director des DFG-Koselleck-Projekts “Global Theatre Histories”
- 2013-2016 Principal Investigator des Digital Humanities-Projektes Theatrescapes. Mapping Theatre Histories.
- Exzellenz-Cluster Asia and Europe in Global Context , Heidelberg (Koordinatorin und PostDoc im Forschungsprojekt New Urban Imaginaries sowie Koordinatorin und Mentorin im Graduiertenprogramm für Transcultural Studies
- SfB Ritualdynamik (Heidelberg, Prof. Dr. Christiane Brosius)
- Theatralität und Kolonialismus: Polynesische performance culture zwischen Selbst- und Fremdrepräsentationen (Mainz, Prof. Dr. Christopher Balme)
- Systemische Körper? Kulturelle und politische Konstruktionen des Schauspielers in schauspielmethodischen Programmen Deutschlands 1945-1989 (Leipzig, Hochschule für Musik und Theater)
- Kulturelle Repräsentationen von Fremdheit im 19. Jahrhundert (Köln/ München, Prof. Dr. Claudia Jeschke)
Auszeichnungen/ Awards
- Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG), Teilprojekt “Theatersteuerung” im SfB Vigilanzkulturen. Transformationen – Räume – Techniken
- Richard Stury-Stiftung für Monographie Theater über Ozeane. Vermittler transatlantischen Austauschs (1890-1925). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2018.
- Karl Ferdinand Werner Fellowship am DHI/ German Historical Institute Paris, Februar-März 2018
- Aufnahme als Mitglied in die Bayerische Amerika-Akademie (Amerika Haus München), Juni 2017
- Junior Researcher in Residence, Center for Advanced Studies (CAS), LMU, 1. April-30. September 2014
- Karl Ferdinand Werner Fellowship am DHI/ Deutschen Historischen Institut Paris, Februar-März 2014
- research start-up grant LMUexcellent for DH Projekt “Theatrescapes. Mapping Global Theatre and Media Histories”
- Visiting Fellow Martin Segal Center, CUNY, New York City, (Jan-Dez 2013)
- Alexander von Humboldt Foundation (GISFOH Symposium 2011 (Israel) & 2012 (Deutschland))
- Mentee im Mentoring-Programme “LMU excellent for highly qualified emerging female scholars” (seit 2010)
- Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) Gastdozentur an der Columbia University und am Barnard College, New York City (2007)
- Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) Stipendium für eie Hospitanz am Goethe-Institut New York City (2004)
- German American Fulbright Commission (Fulbright Professors Summer Institute, “Visual Culture and Media in the United States”, Amherst, Boston, New York City, 2003
- Abschlussstipendium der Universität Mainz (2000)
- Reisestipendien der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG)
Lehre
Short Academic CV in English
- currently on a sabbatical through 31 March, 2021
Nic Leonhardt is Associate Professor/ Senior Lecturer (German title: Privatdozentin) of Theatre Studies. Since October 2016 she is senior researcher and associate director of the ERC (=European Research Council) project “Developing Theatre” at LMU Munich as well as director of the Centre for Global Theatre History.
Together with visual artist Reza Nassrollahi, she is running the global art and charity project 1001SOUL.
Her 3rd monograph, Theater über Ozeane, a study on transatlantically operating cultural entrepreneurs and agents at the turn of the 20th century, came out in 2018. The book has recently been translated and will soon be published under the title Theatre Across Oceans with Palgrave Macmillan.
From October 2015 until September 2016, Nic held the position of visiting professor of Inter Artes at the University of Cologne, Department for Media Cultures and Theatre.
Her research interests and activities are (global/ transnational/ transregional) theatre, media and cultural history, visual culture, urban studies, philanthropy and cultural development in the 20th century as well as contemporary digital cultures. Her work is notable for a strong interdisciplinary and transnational approach. She studied theatre studies and audiovisual media, German literature, art history and musicology at the universities of Erlangen-Nuremberg and Mainz. After completing her M.A. and Ph.D. studies in Mainz she worked in research projects at the University of Music in Cologne, the University of Music and Theatre in Leipzig, as a guest lecturer at Barnard College and Columbia University in New York City, and at the Cluster of Excellence Asia and Europe in a Global Context in Heidelberg. From 2010-2015 she was associate director of the DFG project Global Theatre Histories (www.gth.theaterwissenschaft.uni-muenchen.de) and a lecturer at the Department of Theatre Studies Munich. Since 2013 she is the project leader of the start-up project theatrescapes. Mapping Global Theatre Histories (LMUexcellent). (www.theatrescapes.theaterwissenschaft.uni-muenchen.de)
__________________________________________________________